donderdag 5 november 2015

Thema herfst in het bos week 1

We leerden over de herfst en waar konden we dit thema het beste starten? In het bos natuurlijk! In het bos kwamen we kabouter Klauter tegen. We moesten van kabouter Klauter allerlei opdrachten uitvoeren. Eerst en vooral moesten we zijn herfstschatten zoeken in het bos! We kregen een doosjes om deze schatten in te verzamelen. We zochten blaadjes, eikels, hoedjes van eikels, kastanjes, bolsters, takken.. We moesten ook andere opdrachten doen zoals: het lied zingen: op een grote paddenstoel; blaadjes in de lucht gooien; op een dikke boomstam stappen; kijken met hoeveel kindjes we rond een dikke en een dunne boom konden staan; op een brug stappen zonder te vallen; springen zoals konijnen in het bos, luisteren naar de geluiden in het bos en we speelden ook een verstopspel, een kleuter moest zich verstoppen achter een boom en iemand anders mocht hem/haar gaan zoeken! Wat hadden we een leuke tijd in het bos!



In de klas sorteerden nog eens alle herfstschatten bij elkaar.
Met de plasticine mochten we spinnen maken voor in het spinnenweb.
We speelden het boomgaardspel en moesten al het fruit verzameld hebben voordat de puzzel van de raaf gemaakt was!
We knutselden een boom door te scheuren met papier.
We maakten ook een boom uit klei en takken. Deze klei was heel hard en we moesten onze spieren gebruiken om er iets van te maken. De tweede week maakten we ook nog een slak uit deze klei!



We leerden de begrippen meer, minder en evenveel met Stekeltje de egel en Pluimpje de eekhoorn door eikels te verdelen.
Er waren ook kabouters op bezoek in onze klas!
We deden een oefening rond kleur en aantal. We kleefden het juiste aantal kabouters bij de juiste paddenstoel.




We mochten ook takken meebrengen naar de klas! Met deze takken hebben we heel vaak gedaan!
We mochten muziek maken met de takken op allerlei verschillende manieren.
We hebben gemeten met takken, wie is er even groot, groter, kleiner?
We legden een aantal takken achter iemand zijn rug en hij/zij moest raden hoeveel takken er lagen.
We hebben figuren nagelegd met de takken met behulp van een afbeelding (samen hebben we ook een slak gemaakt met de takken)!
De juf vertelde een verhaal over een tak die steeds veranderde van een krokodil in een zwaard, een tandenborstel, een boot tot hij uiteindelijk een toverstaf werd!
We mochten ook allerlei dingen uitbeelden met de takken bv. een wandelstok, een zwaard, een toverstok enz.



We beelden het verhaal uit van egeltje in de regen!


Geen opmerkingen: